tag:blogger.com,1999:blog-8610425924626415421.post2793307870374069899..comments2023-06-06T15:14:49.749+02:00Comments on (On) geschreven teksten: Professioneel bodhisattva worden, kan dat? Bespreking van de oratie van André van der BraakJoophttp://www.blogger.com/profile/09516432573133368482noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-8610425924626415421.post-80044242495711069302012-09-22T21:47:47.281+02:002012-09-22T21:47:47.281+02:00In grote lijnen ben ik het wel met je eens, Katink...In grote lijnen ben ik het wel met je eens, Katinka.<br />Op welke bronnen van het Indiaas Boeddhisme van der Braak zich baseert, weet ik niet, misschien reageert hij nog.<br /><br />De plaats die de vier Brahmavihara innemen in de beoefening van het boeddhisme zie ik mogelijk wat anders. Namelijk met nadruk als het beoefenen ervan, als specifieke meditatievormen, niet het bereiken ervan.<br />Theravada zoals ik dat ervaar, is ook niet zo doelgericht; ik ken geen Theravadin die er naar streeft, arhat te worden hoewel dat doctrinair gezien wel de bedoeling is.<br /><br />Waarom je Donner niet kunt downloaden, begrijp, ik niet; misschien komt het door de omvang, ruim 26 Mb<br />Als je het wilt lezen (of het Postcript ervan)<br />https://circle.ubc.ca/handle/2429/20325 bevat een link.Joophttps://www.blogger.com/profile/09516432573133368482noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8610425924626415421.post-55218866068719537782012-09-21T10:33:09.746+02:002012-09-21T10:33:09.746+02:00De interpretatie van het Indiaas Boeddhisme zoals ...De interpretatie van het Indiaas Boeddhisme zoals van der Braak die geeft ligt dichter bij het Tibetaans Boeddhisme (Gelugpa traditie) die ik studeer. Ik denk eerlijk gezegd niet dat er genoeg bronnen zijn over het Indiaas Boeddhisme om het Indiaas Boeddhisme zo makkelijk te kunnen samenvatten als van der Braak doet. Maar goed, het was dan ook een openbare lezing. Ik zou denken dat hij feitelijk het nu bekende Tibetaans Boedhisme vergelijkt met het Zen Boeddhisme. <br /><br />Aangezien voor de meeste mensen de vier onmetelijke gedachten (BrahmaVihara) al heel moeillijk zijn helemaal te realiseren, lijkt me het Bodhisattva ideaal wat lastig op universitair niveau in te bedden. Aan de andere kant is, zoals ik het in de praktijk bij Zen Boeddhisten tegen kom, de Bodhisattva gelofte vaak zo wazig dat het verschil met die onmetelijke gedachten nauwelijks merkbaar is. <br /><br />Probleem met de Tibetaanse interpretatie van de Bodhisattva geloften, als ook van de 4 onmetelijke gedachten, is dat er nauwelijks een brug is van mooie gedachten naar een praktische handeling. In die zin vind ik de Zen versie dan wel weer goed toepasbaar voor het Westen. <br /><br />Al met al denk ik dus eigenlijk dat we in het Westen niet zullen kiezen tussen het een of het ander, maar dat een mengvorm onstaat die, hopelijk, zowel in meditatie als in de praktijk werkbaar is voor westerlingen die in de wereld werken, bijvoorbeeld als geestelijk verzorger. <br /><br />Een zelfde proces kan met de BrahmaVihara gebeuren - op praktisch niveau maakt het tenslotte niet zo veel uit. Mijn leraar, Geshe Sonam Gyaltsen, heeft wel gezegd dat als je nu een Arhat tegen zou komen, je zou denken dat het een Bodhisattva was. Die vier onmetelijke gedachten zijn niet niks. <br /><br />Overigens kon ik het document van Chi-I (Neil Donner) waar je naar linkt niet downloaden. Katinka Hesselinkhttp://www.overpeinzende.nl/noreply@blogger.com