tag:blogger.com,1999:blog-8610425924626415421.post3983676890210753962..comments2023-06-06T15:14:49.749+02:00Comments on (On) geschreven teksten: Kunnen boeddhisten eigenlijk met elkaar praten? Over (vormen en doel van) mediteren bijvoorbeeld; of elkaar begrijpen over Verlichting of BoeddhaNatuur?Joophttp://www.blogger.com/profile/09516432573133368482noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-8610425924626415421.post-328749556096052142014-02-09T20:31:30.819+01:002014-02-09T20:31:30.819+01:00Hallo Joop,
Men zegt dat het doel of de motivati...Hallo Joop, <br /><br />Men zegt dat het doel of de motivatie van de Theravada beoefenaar,minder omvattend of ruim of groots (maha) is, namelijk primair gericht op individuele bevrijding. Het oplossen van het eigen-lijden. <br /><br />Ik weet niet of je echt een duidelijke grens kunt trekken hoor maar er wordt wel een verschil erkend tussen mensen die louter hun eigen bevrijding nastreven en mensen die eigenlijk alle wezens willen bevrijden.<br /><br />Het alleen werken aan je eigen voordeel kan moreel inferieur worden genoemd tov iemand die ook de bevrijding van anderen wenst. <br /><br />Siddharta wenste de bevrijding van alle wezens, niet van zichzelf alleen. Zijn wens of motivatie of streven was enorm ruim en dus verstrekkend. <br /><br />De vrucht van individuele bevrijding, arhatschap is niet dezelfde vrucht, zo zegt men, als de vrucht van het Mahayana, boeddhaschap. <br /><br />Traditioneel wordt gesproken over de ene vrucht als de enkel nirvanische vrede van de arhat.<br />Er wordt beweert dat een arhat in deze toestand van enkel vrede niet veel/beperkt voordeel kan brengen aan anderen wezens. En, zo heb ik begrepen, ook het voordeel voor jezelf is beperkt omdat het uitgelegd wordt als gebondenheid aan die toestand van vrede. <br />Gampopa in de Jewel Ornament of Liberation zegt dat het iemand daar permanent bindt of voor vrijwel eindeloos lang. <br />Dus eigenlijk is dit Nirvana volgens deze uitleg helemaal geen bevrijding. <br /><br />Gezegd wordt dat de ongeboren Boeddha de arhat ook zal bewegen het ware Nirvana te vinden, namelijk het niet-verwijlend Nirvana te verwezenlijken.<br /><br />Er is nu niet alleen een enkele vrede. De geest vertoont nu onbelemmerde spontane activiteit niet alleen qua wijsheid maar ook qua mededogen, liefdevriendelijkheid etc en vaardigheden om elk wezen afhankelijk van diens gesteldheid te helpen. <br /><br />Misschien is het beledigend te horen voor iemand dat iemands motivatie niet zo ruim is en moreel inferieur, maar toch moet dat kunnen vind ik, niet om die iemand te beledigen maar om recht te doen aan hoe de dingen zijn. Het is toch edelmoediger te werken aan het welzijn van iedereen dan alleen aan dat van jezelf?<br /><br />Siebe<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8610425924626415421.post-35303562519112778142014-02-09T16:24:55.600+01:002014-02-09T16:24:55.600+01:00Beste Siebe
Dit is een ander discussie-thema dan ...Beste Siebe<br /><br />Dit is een ander discussie-thema dan de drie die ik voorstelde.<br /><br />Je zegt "<i>Daar zal vast discussie over bestaan maar mij lijkt dit redelijk</i>".<br />Inderdaad, daarover werd en wordt veel gediscussieerd.<br />En nee, ik vind dat niet redelijk.<br /><br />'Hinayana' (zoek eens op wat het letterlijk betekent, het eerste woorddeel drukt minachting uit) is een niet bestaande traditie, in geen enkele land in Azie ooit beoefent. Het is een constructie van sommige vajrayana-aanhangers.<br /><br />Een vraag: denk je echt dat aanhangers van een bepaalde traditie (bv Theravada) hun eigen traditie simpelere, minder of hoe je het uit wilt drukken, achten t.o.v. van een andere religieuze tradities?Joophttps://www.blogger.com/profile/09516432573133368482noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8610425924626415421.post-37092850781380229692014-02-09T11:41:44.931+01:002014-02-09T11:41:44.931+01:00over de voertuigen.
ik heb gelezen, u vast ook, da...over de voertuigen.<br />ik heb gelezen, u vast ook, dat het ene voertuig sneller is dan het andere, de tijd die nodig is om Boeddhaschap te bereiken. Het ene voertuig duurt geloof ik vele kalpa's en het andere kan in 1 leven. <br />verder wordt er op gewezen dat je natuurlijk bij elke leerling die je iets wilt leren zonder twijfel stuit op zijn niveau, diens begripsvermogen, empathische vermogens etc. Daar moet je natuurlijk altijd op aansluiten. <br />In boeddhisme geldt dat bij de overdracht van de leer van leraar op leerling uiteraard ook. <br /><br />je moet ook rekening mee houden dat iemand echt niet rijp kan zijn voor bepaalde kennis omdat er een basis ontbreekt. Iemand kan niet meteen integraalrekenen. Daar begint geen leraar mee natuurlijk. Dus sommige dingen kan een leerling gewoonweg niet verteren omdat een basis ontbreekt. <br /><br />Zo praat men ook over het onderricht. Laag en hoog staan hier dan voor de rijpheid van iemand om iets te kunnen verwerken, te integreren in diens leven. Zo wordt in de Mahayana parinirvana sutra gezegd dat vgl met hinayana het Mahayana de grammatica is, en Hinayana legt de basis om de grammatica te kunnen begrijpen. <br /> <br />Daar zal vast discussie over bestaan maar mij lijkt dit redelijk. <br /><br />Het is niet zo dat in het Vajrayana geen Hinayana is, integendeel. De zogenaamde voorbereidende oefeningen, die heel belangrijk zijn, bestaat uit oefeningen die in het Hinayana ook belangrijk zijn zoals het contempleren over de gebreken van samsara, lijden, geen-Zelf, contempleren over karma, vergankelijkheid/dood. Zonder die basis gelegd te hebben keert de geest zich niet naar de Dharma, en blijft op een wereldlijke manier aldoor ego-interesses volgen. Dus het is heel belangrijk die rijpheid te verwerven. <br /><br />Het Hinayana is dus in de beoefening van tibetaanse tradities, zoals de Kagyu, geintegreerd en wordt gezien als een enorm belangrijk fundament. tot zover<br />Siebe<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />tot zover<br />Siebe<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.com