tag:blogger.com,1999:blog-8610425924626415421.post7682826703355934590..comments2023-06-06T15:14:49.749+02:00Comments on (On) geschreven teksten: Het advies 'Boeddhisme als richting' van de Onderwijsraad - en het ontbreken van reacties daaropJoophttp://www.blogger.com/profile/09516432573133368482noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-8610425924626415421.post-12324236508386367862011-11-16T11:31:52.769+01:002011-11-16T11:31:52.769+01:00Een heldere reactie, Arthur.
Ik ben altijd voorsta...Een heldere reactie, Arthur.<br />Ik ben altijd voorstander geweest van het 'Openbaar onderwijs', dus had sowieso al twijfels toen ik een jaar of vier geleden over het initiatief in Amsterdam las. Toch heb ik de initiatiefnemers toen een paar suggesties gedaan, ze hadden een beperkt Tibetaans-boeddhistische opvatting. Daar is niets mee gedaan, het leek ook meer een prestigezaak van een paar ex-BUN-bestuurders te worden.<br /><br />Wat betreft je suggestie voor een boeddhistische opleiding voor volwassenen; dat zit al dichter bij wat ik een 'organische groei' wil noemen, maar nog niet genoeg.<br />Veel mensen die (min of meer) boeddhist zijn, weten heel weinig van de Dharma/Dhamma. Studie daarvan is essentieel voor het boeddhistische pad, naast meditatie en compassievol gedrag.<br />Formele opleidingen zijn (voor mij) pas zinvol als er in het Nederlandse boeddhisme een cultuur van Dhamma-studie is ontstaan.<br />De <em> paar ´kleine´ verschillen in opvatting over en interpretatie van de dhamma </em> zoals jij die (ironisch, denk ik) noemt, hoeven niet ´geregeld´te worden maar als feiten gezien waarvan kennis genomen wordt.Joophttps://www.blogger.com/profile/09516432573133368482noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8610425924626415421.post-80349633823615601452011-11-15T12:50:09.488+01:002011-11-15T12:50:09.488+01:00Het lijkt me een duidelijk verhaal van Joop Romeij...Het lijkt me een duidelijk verhaal van Joop Romeijn. Hij merkt op dat er veel minder boeddhisten zijn dan eerder is beweerd en die indruk heb ik ook. Verder dat veel mensen die zich boeddhist noemen niet zijn aangesloten bij een of ander met een kerkgenootschap vergelijkbare organisatie of sangha. Dat zou zo maar kunnen. En tenslotte werpt hij impliciet de vraag op waarom je een school op boeddhistische grondslag zou willen vestigen: subsidie? Gezien de criteria die door de overheid worden gehanteerd zou ik ervoor pleiten om geen erkenning te vragen: dogma´s, geloof in goden enz. Zie verder het artikel uit deze discussie. <br />Waarom zou je jouw kind ook naar een boeddhistische school willen sturen? Is niet een buitengewone eigenschap van ´het boeddhisme´ dat deze levensbeschouwing met vrijwel iedere godsdienst of levensbeschouwing een legering kan aangaan? Wat het amalgaam van het Tibetaans boeddhisme in al zijn verscheidenheid bijvoorbeeld laat zien. En zelfs het katholieke geloof mag zich verheugen in een orde nonnen die (ik weet het niet zeker, maar ik vermoed) voornamelijk boeddhistische meditatie in haar beoefening heeft geïntegreerd. <br />Nu kun je een schoolprogramma en -organisatie baseren op een levensbeschouwelijke zuil. En wie wil de verzuilde samenleving eigenlijk terug? En is dat wel boeddhistisch? Of je kunt het onderwijs inrichten naar een pedagogisch-didactische opvatting over een gezonde ontwikkeling van het kind, zoals het Montessori- of het Daltononderwijs. Sterker nog: het Vrije Schoolonderwijs laat zien dat je ook onderwijs kunt inrichten op grond van een mensbeeld en levensvisie die behoorlijk wat raakvlakken heeft met (in dit geval) een christelijke levensovertuiging. Heel wat mensen die helemaal niet christelijk zijn sturen toch hun kinderen naar zo´n school, omdat de pedagogische benadering van de ontwikkeling van het kind hun aanspreekt bijvoorbeeld. <br />Op vergelijkbare wijze zou wellicht een boeddhistische school gegrondvest kunnen zijn. Maar dan moet er wel eerst duidelijkheid zijn over wat die pedagogisch-didactische opvatting dan eigenlijk is. Gezien de aantrekkingskracht die het boeddhisme op veel mensen heeft, zou dat als dit op een goede manier gebeurt naar mijn indruk ook heel succesvol kunnen zijn. <br />Maar wellicht is het voordat er een boeddhistische basisschool komt, belangrijker dat er een boeddhistische opleiding voor volwassenen komt, bijvoorbeeld als postdoctorale opleiding voor geestelijk verzorgers, maatschappelijk werkers, onderwijzers/docenten, mensen met een ander beroep enz. In België heeft Frans Goetzgebheur een boeddhistische universiteit opgericht. (tegenwoordig het Nalanda Instituut) Dat is wel een behoorlijk pretentieus, maar een goede leergang zou wel de basis kunnen zijn voor een echte boeddhistische stroming in Nederland. <br />Moeten we alleen nog even een paar ´kleine´ verschillen in opvatting over en interpretatie van de dhamma regelen... Er is een aantal uitstekende instituten met prima faciliteiten, er zijn diverse leraren, er is een uitgeverij met goede vertalingen, een magazine en nog veel meer; als die samen zouden werken is er heel wat mogelijk.Arthur Labreehttps://www.blogger.com/profile/16808275277277971152noreply@blogger.com