maandag 4 februari 2013

Zen punt Nl, Franchise maar ook Kartel ?

Rients Ritskes noemt in een interview in het BoeddhistischDaghblad van 5 december 2012 Zen.Nl “gekscherend ...[een] franchiseonderneming (zie hier .)

Ik weet niet waarom dat ‘gekscherend’er bij staat: het is gewoon een franchise.
Maar het lijkt ook een kartel. Een economisch kartel is een overeenkomst tussen bedrijven die bedoeld is om de onderlinge concurrentie te verminderen.
Dit is in Nederland verboden volgens de ‘Mededingingswet’ die sinds 1998 van kracht is.

Zen.Nl lijkt wel eens in de problemen te kunnen gaan komen met haar franchise-structuur.
Kijk maar eens op de website van de ‘ Nederlandse Franchise Vereniging ’.
In mei 2012 meldt deze ‘ een miljoenenboete voor franchiseformule x’ . Hier .
Een boete door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa)
Ik citeer:
De NMa merkte de franchiseorganisatie aan als een verkapt kartel. De aandeelhouders tevens franchisenemers waren concurrenten die onder het mom van franchise marktverdelingsafspraken hebben gemaakt. ...
Franchisenemers moeten zich bewust zijn en blijven dat andere franchisenemers –actief in al dan niet aangrenzende gebieden - concurrenten zijn. Bij contacten en eventuele samenwerking met deze concurrenten ligt overtreding van het kartelverbod op de loer.


Ik ben de prijs nagegaan van de Introductiecursus van de lokale 31 vestigingen, per 4 februari 2013
Vijfentwintig (25) hadden exact dezelfde prijzen:
Particulier lidmaatschap € 59,- per maand
Student lidmaatschap € 39,- per maand
Bedrijfslidmaatschap € 79,- per maand met facturatie

Bij één week de prijs voor een student-lidmaatschap af van bovengenoemde
Vier hadden een (deels in hoogte variërende) cursusprijs voor 10 avonden.
Bij één kon ik geen prijs vinden

Zou de NMa dit niet als een overtreding van het kartelverbod kunnen zien?
Ik vraag me dat ook af omdat ik de prijzen hoog vind (de Introductiecursus duurt 5 maanden en daar tekent men voor), vergeleken met die van andere boeddhistische meditatie-cursussen, Zen of anderszins.

Geen opmerkingen: